قیدار نبی؛ ایلخان بودایی در کسوت پیامبر ابراهیمی
نویسنده
چکیده مقاله:
این مقاله، چگونگی تبدیل مدفن ارغونخان، چهارمین ایلخان مغول، به زیارتگاه اسلامی «قیدار نبی» را توضیح میدهد و همچنین توجیه منطقیتری در رابطه با منشأ نام «قیدار» ارائه میکند. نام «قیدار»، نخستین بار توسط شرفالدین علی یزدی در تاریخ جهانگیر مقدمة ظفرنامه (تألیف 822 ق) در ارتباط با محل دفن ارغونخان و نیز در ظفرنامه (تألیف 831-828 ق)، در ارتباط با شرح وقایع سال 805 ق (دورة یورشهای امیرتیمور و حادثة درگذشت امیرزاده محمدسلطان) ذکر شده است. از آن زمان، «قیدار» در منابع مکتوب و نیز در باور مردم، با «قیدار بن اسماعیل بن ابراهیم نبی» یکی دانسته شده است. این مقاله نشان میدهد که «قیدار» در اصل یک جای نام بوده، و این جاینام، ریشه در لفظ مغولی خانقاه/ صومعه (keyid) داشته است؛ خانقاهی که سالها پس از درگذشت و خاکسپاری ارغونخان در کوه سجاس (کوه قیدار فعلی)، توسط اولجتای خاتون، دختر او، در حوالی مدفن پدر بنا شده بود. این تحقیق از منابع تاریخی و جغرافیایی بهره میگیرد و با تحلیل ریشهشناختی جاینام «قیدار»، رهیافتی زبانشناسانه را برمیگزیند.
منابع مشابه
واپسین ایلخان
مرگ سلطان ابوسعید مغول در ربیعالاول سال 736 هجری را سال انحلال دولت ایلخانی در ایران بهشمار آوردهاند. اما امیران و وزیران ایلخانان که برای یافتن مشروعیت، هر مدعی فرزندی چنگیز را به ایلخانی نشانده و خود بهنام او فرمانروایی میکردند، کسانی را به حکومت آورده و سکه بهنامشان زده و در تاریخ سیاسی ایران وارد کردند که به ایلخانان دستنشانده معروف شدهاند و تاکنون 9 نفر آنها شناسایی شده است. آخرین ...
متن کاملنظام رهبانیّت در آئین بودایی
رهبانیّت از مهمترین اصول دستیابی به رست گاری در دین بودائی به شمار می رود؛ تا بدانجا که می توانگفت بودا رسیدن به نجات را بدون ترک زندگی معمول دنیوی و در پی ش گرفتن اعمال مرتاضانه ناممکنمی دانسته است . "سنگهه" نمود عینی همین مفهوم است که از زمان خود بودا شکل گرفت و با تشکیلجمعی متحد و همسان جایگاهی را برای اجرای نظام و دستورات رهبان ی و نیز آموزش و انتقال دهرمه فراهمکرد. در اهمی ت بسیار سنگهه از ...
متن کاملحج ابراهیمی
حج از عبادات و تکالیف شرعی اسلام است که علاوه بر جنبههای فردی و نقش آن بر تزکیة نفس و سیر و سلوک معنوی برای حجگزاران، از بُعد اجتماعی نیز نقش اساسی در حیات امت اسلامی دارد؛ همانگونه که آیات کریمة قرآن کریم، حج را عامل قیام و پابرجایی مردم خوانده و روایات نیز از تأثیر این فریضة جهانشمول بر تعیین همبستگی آحاد مسلمین از سراسر جهان و چاره جویی برای مشکلات خود و ساماندهی وضع فرهنگی، اجتماعی و سیاس...
متن کاملرسالتشناسی الیاس در ادیان ابراهیمی
الیاس نبیj از شخصیتهای مشترک ادیان ابراهیمی و یادشده در قرآن و کتاب مقدس است. تصویر رسالت او در این کتب، بیانگر چیرگی او بر فضای فرهنگی معاصرش، و نیز ترسیم الگویی علمی و عملی در تحقق رسالت دینی است. با اتخاذ نگرشی روشمند به جایگاه کتاب مقدس در تفسیر قرآن، میتوان گفت دستکم بخشهایی از این سه کتاب میتوانند در فهم متن یاری کنند. رهیافت «بینامتنیت» در موضوع الیاس، ما را به فهم بهتری از آیات قرآ...
متن کاملبازنمایی مرگ در آیین بودایی
مرگ شناسی در دهه های اخیر تبدیل به یکی از حوزه های مهم میان رشته ای در تکنولوژی پزشکی، فلسفه، هنر، علوم سیاسی، تاریخ، ادیان و جامعه شناسی شده است. در این مطالعه، مرگ به عنوان یک پویایی اساسی و پیش زمینه حیات در آیین بودایی مورد بررسی قرار می گیرد. سوال تحقیق این است که بازنمایی های مرگ در آیین بودایی چه چیزی را در خصوص یک جامعه بودایی و ارزش های آن مشخص می کند؟ بنابراین پژوهش حاضر با استفاده ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 15
صفحات 85- 104
تاریخ انتشار 2014-06-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023